Reklama na internetu v roce 2020: Jak podpořit své podnikání?

od | 5. 2. 2020 | Marketing

V minulém desetiletí prožívala reklama na internetu turbulentní období. Očekávání byla vysoká, cena za proklik nízká a specialistů na online marketing jako šafránu na poušti. Dnes je již situace odlišná. Schválně nepíši opačná, jelikož stále lze vytvořit profitující online kampaně. Nicméně při výběru platformy by měli být podnikatelé obzvlášť opatrní.

PPC reklama, zdražuje ale kraluje

V překladu Pay-per-click, je nejrozšířenější reklama na internetu, kdy inzerent platí za proklik nebo zobrazení své reklamy. Inzerce se zobrazuje během vyhledávání (například na Googlu či Seznamu) nebo během prohlížení webových stránek. Dobrou zprávou je, že s nastavením vám dnes dokáže pomoci nespočet specialistů, tou špatnou, že už nestačí pouze dobré nastavení a správa. Mnohem důležitější je web, na který zákazníky přivedete. Cena PPC inzerce navíc každý rok roste s rostoucím počtem konkurentů. V zámoří již není výjimkou proklik za několik dolarů, v určitých odvětvích i několik desítek dolarů. V Česku se cena prokliku pohybuje od jednotek korun (málo konkurentů), přes desetikorunové částky (běžná konkurence) až po stokoruny (např. v oblasti hypoték nebo automobilový průmysl). Přesto je PPC pořád jeden z nejlepších zdrojů potenciálních zákazníků.

Kvalitní web má přednost před kvalitní reklamou. Jinými slovy, Průměrná reklama a výborný web vám přivedou více zákazníků než výborné PPC a průměrný web.

  • Rychlý efekt a návratnost
  • Správné nastavení = skvělé výsledky
  • Složitější nastavení
  • Při špatném nastavení velmi drahé
  • Je potřeba pravidelná správa

Zbožové srovnávače, nutnost pro eshopy

Případně „zbožáky“ nebo srovnávače zboží jsou pro drtivou většinou eshopů nutnost a nejvýkonnější reklamní kanál. Zobrazujete se totiž zákazníkům, kteří již vědí co chtějí koupit a jsou připraveni rovnou objednat. V Česku aktuálně působí 2 největší, kde najdete většinu sortimentu – Heureka a Zboží. První jmenovaný má přibližně 3x větší návštěvnost než druhý a s tím jak Heureka aktivně investuje do reklamy se bude rozdíl stále zvětšovat.

Dále existují i specifické srovnávače zaměřené na konkrétní typ zboží. Ty hlavní jsou Glami (móda), Favi (nábytek) a Biano (nábytek). Srovnávacích portálů je u nás mnohem více, ale jejich návštěvnost je tak nízká, že se vyplatí využít jiné platformy.

Aby byly vaše produkty na zbožácích dobře viditelné, je důležitý správně upravený XML feed. Pro úpravu můžete požádat programátora, nebo využít výrazně levnější Mergado.

  • Vysoký konverzní poměr
  • Kvalitní návštěvnost pro váš eshop
  • Relativně nízká cena
  • Pro nové zboží slabší výsledky
  • Nutná úprava XML

Sociální sítě už nejsou jen brand

sociální sítě

Sociálním sítím se již dávno věštilo rychlé splasknutí, které se ovšem nekoná, právě naopak. Aktuálně jde o platformy s nejlepším možným cílením obsahové reklamy. Facebook, potažmo Instagram, zkrátka ví o uživatelích všechno, i to co vědomě nesdílí – lokalitu, stránky které si prohlíží i kde se zastavil jejich prst při prohlížení feedu. Přes stále se zvyšující cenu jsou sociální sítě ideální platformou i pro malé a střední podnikatele.

Neplacené příspěvky se drtivé většině lidí nezobrazí. Základem je alespoň lehká placená propagace. Při propagaci nevyužívejte tlačítko „Propagovat příspěvek“. Má totiž velmi omezené možnosti nastavení. Lepší je využívat nastavení přes správce reklam.

  • Skvělé možnosti cílení reklamy
  • Lze získat i velmi levnou návštěvnost
  • Lze inzerovat i video
  • 80% uživatelů na mobilech
  • Ne tak výkonné jako klasické PPC
  • Špatné nastavení se prodraží

Influencing jako příležitost i riziko

S předchozím bodem se neoddělitelně pojí influencer marketing, založený na spolupráci s populárními osobnostmi sociálních sítí. Narovinu je potřeba říct, že influencing je riziko. Riskujete totiž nejen peníze, ale i pověst. Existuje spousta případů, kdy nevhodná spolupráce skončila naštvaným influencerem, který značku pomluvil a způsobil ji existenční potíže. Nicméně i na tom je vidět, jaký vliv tyto online celebrity mají. Dobrá spolupráce může váš business nastartovat lépe než televize.

Odměna se odvíjí od počtu sledujících a míry jejich interakce. Menší influencer do 10 000 fanoušků si řekne o 2 000 Kč. Větší, se 100 000 followery, vás přijde i na 20 000 Kč.

  • Velký vliv nejen na mladé publikum
  • Nenásilná forma reklamy
  • Posílení vztahu k vaší značce
  • Spolupráce může skončit fiaskem
  • Složitější vyhodnocení návratnosti

Emailing na vzestupu

Mailing reklama

Poslední roky zažívá emailing renesanci. Z praxe vím, že pro velké eshopy jde o jeden z nejziskovějších kanálů, nicméně ti menší a střední jej zbytečně podceňují a nevyužívají. Nemusíte mít statisíce mailových adres, stovky i nižší tisíce vám v začátcích mohou stejně tak posloužit a navíc vás jejich rozeslání nic nestojí. U eshopů je zisk adres jednoduchý – z uskutečněných objednávek. Pro GDPR je to v pořádku, jedná se totiž o oprávněný zájem. U služeb můžete uživatele narovinu požádat o jejich emailovou adresu s příslibem dárku v podobě ebooku, či slevy. I tento postup je v pořádku.

Levným a velmi efektivním nástrojem je Mailchimp, který vám umožní vytvořit hezký newsletter. Nepadá tak často do spamu a navíc jej lze propojit s databází vašeho eshopu.

  • Oslovujete relevantní zákazníky
  • Existují kvalitní řešení zdarma
  • Rychlý zisk zákazníků
  • Potřebujete kvalitní databázi kontaktů
  • Mail může zapadnout do spamu

SEO není mrtvé, ale…

SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, je proces úpravy webu po kódové i obsahové stránce, tak aby vyhovovala vašim zákazníkům a zároveň splňovala nejnovější trendy Googlu či Seznamu. Odměnou vám bude vyšší pozice ve vyhledávání (SERP) na vybrané klíčové fráze a samozřejmě noví návštěvníci na stránkách. Za tyto návštěvy již nic neplatíte. Přesto všechno patří SEO mezi nejnáročnější formy reklamy, jelikož kvalitní a pravidelný obsah vás stojí to nejcennější, čas. Výsledky se zároveň nedostaví hned, většinou se změny projevují až horizontu měsíců.

Obsah je král. Google i Seznam jsou již natolik chytří, že poznají o čem píšete. Ačkoliv je to doporučeno, nemusíte dbát na naprostou bezchybnost technické části webu. Nyní je hlavní obsah a rychlost načítání.

  • Za návštěvníky neplatíte penězi
  • Získáváte relevantní návštěvníky
  • Dlouhodobý efekt
  • Trvá než se dostaví výsledky
  • Pozici nelze zaručit

YouTube si drží svoje

Reklama na YouTube

Zejména pokud cílíte na mladší publikum je YouTube svatý grál online marketingu, nicméně jeho publikum má široké spektrum a jako doplňkový kanál může být rozdílovým faktorem vůči vaší konkurenci, která jej většinou nevyužívá. Video skvěle funguje u složitějšího sortimentu nebo služeb, jelikož můžete jednoduše vysvětlit a hlavně ukázat v čem jste vy a váš produkt výjimeční. Je ovšem důležité zmínit, že primárně nejde o výkonnostní kanál. Jeho hlavní výhoda spočívá v budování značky, povědomí a zájmu. Nečekejte tedy instantní výsledky.

Neplacený dosah videí je velmi slabý, naštěstí cena propagace je přijatelná. Je ovšem důležité se ujistit, že vyloučíte zobrazování na dětských kanálech, které spolknou velkou část rozpočtu.

  • Relativně levná propagace
  • Posiluje vztah k vaší značce
  • Výborný pro vzbuzení zájmu
  • Spíše doplňkový kanál propagace
  • Pořízení kvalitního videa je dražší záležitost

PR články, zapomenutý potenciál

U menších podnikatelů často opomíjená reklama na internetu, přitom její dostupnost už dávno není záležitostí pouze velkých značek. Článek můžete nechat sepsat přímo koncový portál na základě vašich podkladů, zadat jej externímu copywriterovi, nebo si poradit sami, nicméně zde se šetření nevyplácí. Raději se obraťte na profesionála. Po zveřejnění článku získáte rychlou návštěvnost, povědomí o vašem podnikání a samozřejmě zpětný odkaz, který vám již zůstane a posílí hodnotu vašich stránek (často i pozici ve vyhledávání).

Důležité je zvolit správný portál nebo jeho kategorii, která alespoň částečně souvisí v vašim podnikáním, případně tušíte, že ji vaši zákazníci navštěvují. Vždy si vyžádejte profil čtenářů.

  • Rychlá návštěvnost vašeho webu
  • Velmi kvalitní návštěvníci
  • Nenásilná forma reklamy
  • Časově omezený efekt
  • Finančně náročnější, ale žádná šílenost

Toto jsou aktuálně nejvhodnější formy digitální reklamy. Nakonec ještě doporučení na základě toho co jsem již viděl u desítek klientů: Není důležité vybrat si jen jeden kanál a držet se ho. Nejlepších výsledků dosáhnete synergií. Doufám, že vám článek alespoň trochu pomohl a pokud stále tápete, stačí mě kontaktovat.

Airbike inSPORTline propaguje MMA hvězda Attila Végh

Airbike inSPORTline propaguje MMA hvězda Attila Végh

Jednička na online trhu s fitness a sportovním vybavením, startuje reklamní kampaň pro zcela nový druh trenažeru Airbike. Ambasadorem kampaně je aktuální hrdina MMA a novopečený otec, Attila Végh. Kampaň již nyní startuje na sociálních sítích, YouTube a dalších online...

Facebook představil nové logo. Design odpovídá aplikacím.

Facebook představil nové logo. Design odpovídá aplikacím.

Facebook přistoupil k radikálnější změně firemního loga. Společnost si uvědomuje, že již není pouze jedinou dominantní aplikací a toto vědomí chce přenést i na uživatele. Výsledkem je nové logo, které barevně koresponduje s celým repertoárem vlastních aplikací. První...

Automatické feedy míří do Google Merchant Center

Automatické feedy míří do Google Merchant Center

Blíží se evoluce na poli produktových kampaní, v listopadu se Google Merchant Center naučí vytvářet automatické feedy (zdroje) pro produktové inzeráty bez nutnosti zapojení XML zdrojů. Jak to funguje? Zjednodušeně, automatické feedy využívají roboty, kteří prochází...